badacz jakościowy
kliniczna i zdrowia
kliniczno-wychowawcza dzieci i młodzieży
biznesu i organizacji

kliniczna i zdrowia
biznesu i organizacji
kliniczna i zdrowia
kliniczno-wychowawcza
dzieci i młodzieży
biznesu i organizacji
badacz jakościowy
kliniczna i zdrowia
kliniczno-wychowawcza
dzieci i młodzieży
biznesu i organizacji
Student Psychologii Wydziału Nauk Historycznych i Pedagogicznych na Uniwersytecie Wrocławskim, od VII semestru realizuje blok zajęć z zakresu psychologii stosowanej. Trzysemestralna specjalność: Psychologia społeczna, organizacji i zarządzania
(450 -540 godzin zajęć)
Studenci nabywają wiedzę z zakresu zjawisk społecznych, ekonomicznych, politycznych. Adaptują wiedzę do współczesnych zjawisk i zachowań konsumenckich. Uczą się metod pomiaru zjawisk społecznych, samodzielnie tworzą narzędzia badawcze i doskonalą się w technikach prowadzenia wywiadów. Rozszerzają wiedzę w zakresie analiz statystycznych oraz jakościowej analizy danych.
dyplomowany psycholog
Badacz jakościowy może pracować w specjalistycznych firmach badawczych lub w każdym większym przedsiębiorstwie / firmie, w działach marketingu lub produktu, a także jako samodzielny specjalista w tej dziedzinie. Doskonalenie zawodowe wiąże się ze szkoleniami wybieranymi zgodnie z potrzebami lub zainteresowaniami badacza.
Doskonalenie zawodowe może dotyczyć:
doskonalenia warsztatu zawodowego (np. metody etnograficzne, lingwistyczne, behawioralne) nabywania umiejętności miękkich; studiów specjalistycznych typu menedżerskiego
Rozwój zawodowy badacza jakościowego związany jest z budowaniem własnego doświadczenia zawodowego, czasami kierowanie zespołem badaczy oraz nabywaniem umiejętności w zakresie doradztwa i consultingu dla firm.
Badacz jakościowy odpowiada za cały proces badawczy:
Pracuje dla branż typu: finanse i bankowość, Fast Moving Consumer Goods (FMCG), budownictwo, rolnictwo, medycyna, teleinformatyka, energetyka, ale także prowadzi badania społeczne lub polityczne.
Przykładowy zakres badań: usage and attitude, badania wizerunkowe (firmy, marki), badania satysfakcji (klientów i pracowników), testy (produktów, reklam, opakowań), elementy badań etnograficznych i lingwistycznych.
Badania jakościowe to wychodzenie poza statystyki, znajdowanie spraw, które poruszają, choć nie zawsze są zwerbalizowane. To rozumienie konsumenta, jego potrzeb, motywacji, problemów. Jest to możliwe dzięki dotarciu do użytkowników w sposób autentyczny – w mojej pracy liczy się spotkanie, rozmowa, słuchanie i obserwacja.
Zrozumienie konsumenta umożliwia stworzenie nowego produktu, informacji o nim, komunikatu marketingowego i skutecznych sposobów jego sprzedaży, ale też tworzenie wizerunku, idei czy też postawy.
W codziennej pracy wykorzystuję wiedzę z zakresu psychologii społecznej, poznawczej, emocji i motywacji. Wspieram się modelami ekonomicznymi, analizą lingwistyczną i semiotyczną. Współpracuję z klientami nad implementacją wniosków z badań do budowania produktu, marki, wizerunku i tworzenia kierunków strategicznego rozwoju firmy. Szczególnie interesująca jest różnorodność mojej pracy w zakresie poruszanych obszarów i tematów badań – znalezienie komunikatów pomagających rzucić palenie czy też sprzedać proszek do prania; od onkologii po mleko dla niemowląt – ale także możliwości korzystania z wielu technik badawczych: rozmowy, obserwacji, burzy mózgów, etnografii, wideo-zakupów, a obecnie korzystanie z wiedzy dostępnej na forach dyskusyjnych czy zdjęć publikowanych w Internecie.