badacz jakościowy

kliniczna i zdrowia

kliniczno-wychowawcza dzieci i młodzieży

biznesu i organizacji

badacz jakościowy

kliniczna i zdrowia

kliniczno-wychowawcza

dzieci i młodzieży

biznesu i organizacji

badacz jakościowy

kliniczna i zdrowia

kliniczno-wychowawcza

dzieci i młodzieży

biznesu i organizacji

Etap edukacji/pracy
Czego dotyczy
student psychologii

Student Psychologii Wydziału Nauk Historycznych i Pedagogicznych na Uniwersytecie Wrocławskim, od VII semestru realizuje blok zajęć z zakresu psychologii stosowanej. Trzysemestralna specjalność: Psychologia społeczna, organizacji i zarządzania
(450 -540 godzin zajęć)

Studenci nabywają wiedzę z zakresu zjawisk społecznych, ekonomicznych, politycznych. Adaptują wiedzę do współczesnych zjawisk i zachowań konsumenckich. Uczą się metod pomiaru zjawisk społecznych, samodzielnie tworzą narzędzia badawcze i doskonalą się w technikach prowadzenia wywiadów. Rozszerzają wiedzę w zakresie analiz statystycznych oraz jakościowej analizy danych.

dyplomowany psycholog

Badacz jakościowy może pracować w specjalistycznych firmach badawczych lub w każdym większym przedsiębiorstwie / firmie, w działach marketingu lub produktu, a także jako samodzielny specjalista w tej dziedzinie. Doskonalenie zawodowe wiąże się ze szkoleniami wybieranymi zgodnie z potrzebami lub zainteresowaniami badacza.
Doskonalenie zawodowe może dotyczyć:
doskonalenia warsztatu zawodowego (np. metody etnograficzne, lingwistyczne, behawioralne) nabywania umiejętności miękkich; studiów specjalistycznych typu menedżerskiego
Rozwój zawodowy badacza jakościowego związany jest z budowaniem własnego doświadczenia zawodowego, czasami kierowanie zespołem badaczy oraz nabywaniem umiejętności w zakresie doradztwa i consultingu dla firm.

Badacz jakościowy odpowiada za cały proces badawczy:

  • diagnozę potrzeb klienta i projektowanie badań,
  • realizację lub nadzór nad realizacją badania,
  • moderowanie grup i prowadzenie pogłębionych wywiadów indywidualnych,
  • przygotowanie raportu – diagnozy i rekomendacji dla klienta,
  • weryfikację założeń marketingowych i strategicznych firmy / klienta.

Pracuje dla branż typu: finanse i bankowość, Fast Moving Consumer Goods (FMCG), budownictwo, rolnictwo, medycyna, teleinformatyka, energetyka, ale także prowadzi badania społeczne lub polityczne.

Przykładowy zakres badań: usage and attitude, badania wizerunkowe (firmy, marki), badania satysfakcji (klientów i pracowników), testy (produktów, reklam, opakowań), elementy badań etnograficznych i lingwistycznych.

absolwenci w zawodzie

Elżbieta
Więsław

badacz jakościowy

Badania jakościowe to wychodzenie poza statystyki, znajdowanie spraw, które poruszają, choć nie zawsze są zwerbalizowane. To rozumienie konsumenta, jego potrzeb, motywacji, problemów. Jest to możliwe dzięki dotarciu do użytkowników w sposób autentyczny – w mojej pracy liczy się spotkanie, rozmowa, słuchanie i obserwacja.

Zrozumienie konsumenta umożliwia stworzenie nowego produktu, informacji o nim, komunikatu marketingowego i skutecznych sposobów jego sprzedaży, ale też tworzenie wizerunku, idei czy też postawy.

W codziennej pracy wykorzystuję wiedzę z zakresu psychologii społecznej, poznawczej, emocji i motywacji. Wspieram się modelami ekonomicznymi, analizą lingwistyczną i semiotyczną. Współpracuję z klientami nad implementacją wniosków z badań do budowania produktu, marki, wizerunku i tworzenia kierunków strategicznego rozwoju firmy. Szczególnie interesująca jest różnorodność mojej pracy w zakresie poruszanych obszarów i tematów badań – znalezienie komunikatów pomagających rzucić palenie czy też sprzedać proszek do prania; od onkologii po mleko dla niemowląt – ale także możliwości korzystania z wielu technik badawczych: rozmowy, obserwacji, burzy mózgów, etnografii, wideo-zakupów, a obecnie korzystanie z wiedzy dostępnej na forach dyskusyjnych czy zdjęć publikowanych w Internecie.