neuro-psycholog

kliniczna i zdrowia

kliniczno-wychowawcza dzieci i młodzieży

biznesu i organizacji

neuro-psycholog

kliniczna i zdrowia

kliniczno-wychowawcza

dzieci i młodzieży

biznesu i organizacji

neuropsycholog

kliniczna i zdrowia

kliniczno-wychowawcza

dzieci i młodzieży

biznesu i organizacji

Etap edukacji/pracy
Czego dotyczy
student psychologii

Student Psychologii Wydziału Nauk Historycznych i Pedagogicznych na Uniwersytecie Wrocławskim, od VII semestru realizuje blok zajęć z zakresu psychologii stosowanej. Trzysemestralna specjalność: Psychologia kliniczna i zdrowia
(450 – 540 godzin zajęć)

Studenci rozszerzają wiedzę z zakresu funkcjonowania człowieka dorosłego w sytuacji zdrowia i choroby. Uczą się rozumieć zależności zachodzące między psychiką a ciałem, poprzez odwołanie się do mechanizmów neuropsychologicznych, neuroimmunologicznych, psychologicznych i społecznych. Zdobywają umiejętności praktycznego stosowania wiedzy o mechanizmach zaburzeń emocjonalnych, poznawczych i behawioralnych zarówno w kontekście diagnostyki, jak i pomocy psychologicznej. Studenci w ramach zajęć ćwiczą umiejętności niezbędne w pracy neuropsychologa z klientem / pacjentem z dysfunkcjami ośrodkowego układu nerwowego.

dyplomowany psycholog/socjolog

Studia podyplomowe (poziom akademicki) z neuropsychologii klinicznej lub kształcenie podyplomowe – specjalizacyjne w ramach Ministerstwa Zdrowia (4-letnie: 540 godzin dydaktycznych + 1920 godzin staży klinicznych).

Nabycie wiedzy i umiejętności z zakresu neuropsychologii klinicznej i/lub neurokognitywistyki.

dyplomowany psycholog z tytułem specjalisty

Neuropsycholog może pracować w różnych jednostkach publicznej i komercyjnej służby zdrowia – najczęściej w oddziałach i przychodniach neurologicznych, neurorehabilitacyjnych, neurogeriatrycznych i neurochirurgicznych. Rozwój zawodowy neuropsychologa realizowany jest przede wszystkim poprzez pracę kliniczną ale również w trakcie kursów dokształcających i szkoleń w wybranych obszarach klinicznych oraz praktycznego zastosowania narzędzi (testów, aparatury) diagnostycznych / badawczych.

Efektem kształcenia podyplomowego jest możliwość samodzielnej pracy diagnostyczno-terapeutyczne z osobami z dysfunkcjami poznawczymi (np. zaburzenia pamięci, uwagi, języka) i behawioralnymi (np. zaburzenia kontroli zachowania), które doznały uszkodzenia mózgu (udar, uraz, choroby neurodegeneracyjne).

Praca neuropsychologa ma najczęściej charakter indywidualny, ale istotnym obszarem oddziaływania zawodowego jest też profilaktyka i promocja zdrowia. Neuropsycholog ściśle współpracuje z lekarzami (neurolodzy, psychiatrzy), fizjoterapeutami, logopedami, radiologami i przedstawicielami innych zawodów związanych z opieką nad pacjentami. Stąd też wymagana jest od niego wiedza z różnych dziedzin – neuroanatomii i neurofizjologii, psychopatologii oraz psychologii ogólnej. Zawód ten można też łączyć z zawodem psychoterapeuty, psychologa dziecięcego a nawet psychologa sądowego.

absolwenci w zawodzie

Agnieszka Żelwetro

neuropsycholożka
specjalistka psychologii klinicznej

Jako doktor psychologii zajmuję się identyfikowaniem i rozwiązywaniem problemów naukowych. Moja praca służy rozwojowi wiedzy o człowieku i jego relacji ze światem społecznym W pracy wykorzystuję zasady metodologii badań społecznych oraz wiedzę z zakresu statystyki. Cenna jest też umiejętność syntetycznego komunikowania i opisania wniosków. Podejmowanie przeze mnie problemy badawcze mają na celu lepsze zrozumienie tego „jak działa człowiek” i dlatego często wymagają współpracy z biologami, lekarzami, socjologami czy antropologami. Łączenie tych dyscyplin pozwala uzyskać o wiele bardziej złożoną, uwzględniającą wiele perspektyw, odpowiedź na problem badawczy.

Głównym źródłem satysfakcji jest dla mnie sam proces uczenia się, który prowadzi do coraz lepszego rozumienia otaczającego mnie świata. Cieszę się, kiedy udaje mi się opublikować wyniki moich badań w międzynarodowym czasopiśmie naukowym. Wtedy naukowcy z innych krajów mogą je przeczytać i uwzględnić je w swojej pracy, co daje mi poczucie, że moja praca jest częścią globalnej nauki.