psycholog kliniczny
kliniczna i zdrowia
kliniczno-wychowawcza dzieci i młodzieży
biznesu i organizacji

kliniczna i zdrowia
biznesu i organizacji
kliniczna i zdrowia
kliniczno-wychowawcza
dzieci i młodzieży
biznesu i organizacji
kliniczna i zdrowia
kliniczno-wychowawcza
dzieci i młodzieży
biznesu i organizacji
Student Psychologii Wydziału Nauk Historycznych i Pedagogicznych na Uniwersytecie Wrocławskim od VII semestru może realizować blok zajęć ze specjalności: psychologia kliniczna i zdrowia. (450 -540 godzin zajęć)
W ramach tej specjalności studenci pogłębiają wiedzę z zakresu psychopatologii i psychologii zdrowia. Poszerzają kompetencje diagnostyczne, poznają podstawy udzielania pomocy psychologicznej, psychoprofilaktyki oraz prowadzenia konsultacji w różnych ujęciach. Jest to wstęp do zawodu psychologa klinicznego znajdującego zatrudnienie w służbie zdrowia (np. w centrach onkologii) czy poradniach diagnostycznych.
dyplomowany psycholog
Szkolenie specjalizacyjne w dziedzinie psychologii klinicznej trwa 4 lata, w tym 2 lata szkolenia specjalizacyjnego podstawowego i 2 lata szkolenia specjalizacyjnego szczegółowego w jednym z czterech wybranych bloków szczegółowych: psychologia kliniczna zaburzeń psychicznych, psychologia kliniczna zaburzeń somatycznych (w tym chorób nowotworowych), neuropsychologia kliniczna i psychologia kliniczna dzieci i młodzieży. W trakcie szkolenia specjalizacyjnego powinno się odbyć staż wynoszący 1200 godzin, zgodny z programem specjalizacji. Szkolenie prowadzone jest przez akredytowane jednostki i kończy się egzaminem.
Wśród celów szkolenia specjalizacyjnego znajduje się rozwój wiedzy i umiejętności niezbędnych do rozumienia pacjentów, prowadzenia działalności diagnostycznej, terapeutyczno-rehabilitacyjnej czy orzeczniczej. Szkolenie obejmuje poradnictwo zdrowotne, pomoc w kryzysach związanych z problemem zdrowotnym, rehabilitacji. Osoby kończące szkolenie nabędą kompetencje w zakresie umiejętności monitorowania i oceny efektów postępowania terapeutycznego, wspierającego czy rehabilitacyjnego. Duży nacisk kładzie się na wysokie standardy funkcjonowania zawodowego w kontakcie z pacjentem i jego rodziną oraz we współpracy z pracownikami służby zdrowia.
specjalista psycholog kliniczny
Ukończenie szkolenia specjalizacyjnego oraz zdanie państwowego egzaminu specjalizacyjnego uprawnia do tytułu specjalisty psychologa klinicznego. Umożliwia to ubieganie się o wpis do Rejestru Psychologów Klinicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego
Najważniejsze uprawnienia psychologa klinicznego:
● przeprowadzenie klinicznej diagnozy psychologicznej oraz wskazywanie, planowanie i wdrażanie odpowiedniego postępowania terapeutycznego, doradczego i/lub rehabilitacyjnego
● stosowanie i ocenę skuteczności psychologicznych metod leczenia i rehabilitacji
● wydawanie specjalistycznych zaświadczeń, opinii i orzeczeń psychologicznych
● konsultacje w kwestiach zdrowia publicznego, polityki społecznej czy edukacja personelu medycznego.
Od 11 lat pracuję jako psycholog w środowiskowym domu samopomocy. Jest to praca diagnostyczna, ale przede wszystkim terapeutyczna i rehabilitacyjna z osobami chorującymi psychicznie a także rodzinami tych osób. Po uzyskaniu w 2018 roku tytułu specjalisty psychologa klinicznego podjęłam również pracę z osobami dorosłymi w poradni zdrowia psychicznego, głównie w zakresie diagnozy oraz pomocy psychologicznej.
Od początku studiów najbardziej interesowała mnie praktyka w obszarze psychologii klinicznej, dlatego do podjęcia szkolenia specjalizacyjnego zachęciła mnie przede wszystkim perspektywa staży klinicznych w wielu obszarach zdrowia psychicznego, m.in.: w oddziałach psychiatrycznych, w tym psychiatrii sądowej oraz dzieci i młodzieży, na oddziale neurologii i neurochirurgii, oddziale leczenia nerwic, leczenia odwykowego a także w hospicjum domowym. Pomogło mi to rozeznać się jak wygląda specyfika pracy psychologów klinicznych w różnych placówkach, oraz jak przebiega droga leczenia, terapii i rehabilitacji w zależności od rozpoznanych problemów zdrowia psychicznego, co wykorzystuję podczas konsultacji z pacjentami.
W pracy z osobami z rozpoznaniem choroby lub zaburzenia psychicznego najwięcej satysfakcji dają mi zmiany w kierunku zdrowienia, nawet te najmniejsze. W pracy z osobami przewlekle chorującymi psychicznie, np. z rozpoznaniem schizofrenii, poprawa, jeśli następuje, wymaga często dużo czasu i cierpliwości. Wyzwaniem zawodowym bywa dla mnie konieczność rozpoznania moich możliwości/kompetencji oraz akceptacja ograniczeń zarówno co do diagnozy jak i pomocy psychologicznej danemu pacjentowi.