psycholog szkolny

kliniczna i zdrowia

kliniczno-wychowawcza dzieci i młodzieży

biznesu i organizacji

psycholog szkolny

kliniczna i zdrowia

kliniczno-wychowawcza

dzieci i młodzieży

biznesu i organizacji

psycholog szkolny

kliniczna i zdrowia

kliniczno-wychowawcza

dzieci i młodzieży

biznesu i organizacji

Etap edukacji/pracy
Czego dotyczy
student psychologii

Student Psychologii Wydziału Nauk Historycznych i Pedagogicznych na Uniwersytecie Wrocławskim, od VII semestru realizuje blok zajęć z zakresu psychologii stosowanej. Trzysemestralna specjalność: Psychologia kliniczna i wychowawcza dzieci i młodzieży (450 -540 godzin zajęć)

Studenci rozszerzają wiedzę z zakresu normy i psychopatologii rozwoju, diagnozy klinicznej dzieci i młodzieży z zaburzeniami oraz diagnozy trudności wychowawczych i trudności w nauce na tle uwarunkowań środowiskowych. Uczą się jak zapobiegać, rozwiązywać i mediować w sytuacjach konfliktowych, rozwiązywać je i mediować, przeciwdziałać przemocy czy uzależnieniom. Poszerzają wiedzę i umiejętności w zakresie psychoprofilaktyki, wczesnej interwencji kryzysowej oraz form terapii psychologicznej dzieci i młodzieży.

student V roku psychologii lub dyplomowany psycholog

Studia podyplomowe umożliwiające nabycie uprawnień pedagogicznych (270-360 godzin zajęć + 150 godzin praktyk)

Studia psychologiczne umożliwiają nabycie wiedzy i umiejętności z zakresu pedagogiki i dydaktyki szczegółowej oraz realizacja praktyk pedagogicznych.

Dyplomowany psycholog posiadający uprawnienia pedagogiczne

Psycholog szkolny może pracować na każdym poziomie edukacyjnym: w przedszkolach, szkołach podstawowych, liceach oraz technikach.
Doskonalenie zawodowe wiąże się ze zdobywaniem stopni awansu zawodowego: nauczyciela stażysty (min. 8 miesięcy pracy); nauczyciela kontraktowego (min. 2 lata, 9 miesięcy); Nauczyciela mianowanego (min. 2 lata, 9 miesięcy); nauczyciela dyplomowanego
Rozwój zawodowy psychologa szkolnego realizowany jest także w zakresie specjalistycznych kursów, szkoleń oraz studiów podyplomowych z zakresu prowadzenia konsultacji, mediacji, terapii psychologicznej dzieci i młodzieży, terapii systemowej, uzależnień czy wczesnej interwencji kryzysowej.

Działania psychologa szkolnego skierowane są przede wszystkim na ucznia. Zajmuje się on zarówno uczniem wymagającym wsparcia, jak i tym szczególnie uzdolnionym. Prowadzi konsultacje i zajęcia terapeutyczne.
Ważnym zadaniem psychologa szkolnego jest rozpoznawanie sytuacji wychowawczej i rodzinnej uczniów oraz podejmowanie współpracy z rodzicami i instytucjami zaangażowanymi w pracę z uczniem (np. poradniami psychologiczno-pedagogicznymi).
Psycholog szkolny pracuje też z całymi klasami realizując programy wychowawcze i profilaktyczne. Niejednokrotnie pełni funkcje mediatora – pośredniczy w relacjach między uczniami, ich rodzicami oraz nauczycielami.

absolwenci w zawodzie

Anna Szewców

psycholog szkolny

Od kilka lat pracuję na stanowisku psychologa szkolnego w jednej z publicznych placówek oświatowych. Moją profesję cechuje przede wszystkim wielozadaniowość. Jestem odpowiedzialna za tworzenie programów psychologiczno- pedagogicznych placówki. Udzielam wsparcia nauczycielom w ich codziennej pracy wychowawczej. Organizuję różnorodne formy pomocy dla potrzebujących rodzin oraz często kontaktuję się w ich sprawach z wieloma instytucjami i organami prawa. Pomagam w rozwiązywaniu konfliktów, które codziennie zdarzają się między uczniami. Bacznie obserwuję zachowania dzieci i staram się dostrzec trudności z jakimi spotykają się na co dzień. Za najważniejszy cel moich działań uważam jednak przede wszystkim troskę o bezpieczeństwo, dobro i komfort psychiczny ucznia: redukcję stresu szkolnego, wzrost motywacji i samoakceptacji, pozytywne relacje z rówieśnikami, propagowanie właściwych wzorców zachowań, a także szeroko rozumianą profilaktykę uzależnień. Każdego dnia w swojej pracy wykorzystuję wiedzę zdobytą w trakcie studiów. Znajomość psychologii rozwojowej, technik mediacyjnych, umiejętność stawiania trafnych diagnoz na podstawie obserwacji pozwala mi być skuteczną w podejmowanych przeze mnie działaniach. Niezwykle przydatne zdają się być też tutaj nasze indywidualne predyspozycje, takie jak empatia, spontaniczność, łatwość w nawiązywaniu kontaktu oraz szybkość w podejmowaniu decyzji. To praca w której nie można narzekać na nudę. To praca dla tych, którzy lubią nieustannie być w akcji. To praca dla tych, którzy mają dwie głowy i cztery pary rąk.